Att skriva musik på någons bekostnad.

Det är något man inte tänker på, men ofta när en person - kändis eller privatperson, skriver en låt från hjärtat: Då handlar den ju faktiskt om någon (om den är sann vill säga).
Men independent musiker som inte har blivit allt för kända skriver ofta kärleks låtar, bra som dåliga, om någon.

Tänk då att vara denna personen.

Tänk att du är ihop med en kille/tjej och efter ni gjort slut börjar han/hon skriva låtar om dig, dig och din nya partner. Tänk om den är riktigt hatisk och överdriven, så att du visste att om någon skulle få reda på att det var dig den handla om, skulle alla se snett på dig och ryktena skulle spridas.

Tänk också ifall partnern får reda på det, eller tänk om det är du?
Det måste vara jobbigt att vara tillsammans, eller ha varit tillsammans, med musiker som Håkan Hellström, Kimya Dawson eller Hello Saferide som är uppriktiga och ärliga i sina texter. Vilket är oandra sidan varför så många tycker om dem. Men att vara den de är ledsna, besvikna eller arga på i sina texter måste vara skakande.

Jag trodde ett tag att en låt som låg ute för världen handlade om en i min närhet och att till och med jag var inblandad i låten, jag var helt övertygad. Jag kan inte säga att jag var arg, ledsen eller orolig... jag var mer chockad.

Jag tror att det handlar om att en låt är så känsloladdad, speciell en så pass välgjord som denna var, och att någon att så starka känslor om denna personen jag känner och lite om mig också fick mig att känna mig lite överrumplad. Det blev så personligt och då blev det en konstig känsla av lite obehag faktiskt.

Jag kände mig verkligen orolig, flera dagar, men igår fick jag reda på att det inte var oss det handla om.

Det känns bara konstigt och lite obehagligt att det väckte sådana känslor nu.


Tänk på detta nästa gång du hör en independet låt eller när du skriver en själv.
(Men förtjänar han/hon det som hörs i låten, så tycker jag det är lika bra att man får ut sina känslor på ett kreativt sätt)



Nu åker jag och upptäcker London med min bror och hans fina persiska prinsessa. Jag skall visa bilder och berätta om både London, PiP och alla som skall med dit.

Vi hörs :)


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Jag heter:
Jag har mer att säga en annan gång!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Min Blogg:


Allt jag vill säga är:

Trackback
RSS 2.0